Trasa č. 4 – Královskou stezkou

Nastoupané metry: 850 m

Cyklistická trasa 120728 – powered by Bikemap

Popis trasy:

Hrad Karlštejn je bezesporu nejznámějším hradem v Čechách. Tato trasa vás k němu zavede po převážně polních a lesních cestách, tak jak se jezdívalo ve středověku. Z Jíloviště přejedete přes „Brdské hřebeny“ do Haloun a Zadní Třebáně. Po lávce přes Berounku se dostanete do Hlásné Třebáně. Pak vás čeká strmé stoupání, které končí na romantické louce s nádherným výhledem na hrad Karlštejn. Zpáteční cesta vede přes Mořinku, Dobřichovice, podél levého břehu Berounky do Černolic a zpět na Jíloviště.

Upozornění: Na této trase vás čeká několik příkrých stoupání, trasa patří mezi ty náročnější.
Start: Z Jíloviště od křižovatky u Obecního úřadu se vydáte po červené cyklo, která hned za podjezdem Strakonické silnice uhýbá vlevo směr Černolice.

Průvodce trasou:

Jíloviště: Obec Jíloviště se nachází nedaleko Prahy na samém okraji Brdské vrchoviny. Stává se tak vyhledávaným místem turistů a cykloturistů mířících do Brdských lesů. V obci je možnost ubytování v Hotelu Cinema Palace nebo Pensionu Jíloviště, občerstvit se můžete v restauraci U Hastrmana nebo restauraci a cukrárně Pod lesem.
Černolice: Obec založena r. 1239. Nad obcí se zvedají černolické Čertovy skály, které slouží jako cvičná stěna horolezcům. Na vrchol skal se dá vystoupit (vyjet) z náhorní strany a získat tak krásný rozhled po okolí. Pokračujte dál po červené cyklotrase.
Rozc. u Skalky: Na tomto rozcestí můžete udělat malou odbočku z trasy. Asi 0,5 km od tohoto rozcestí (modrá cyklo) se nachází poutní místo Skalka. Stojí tu Františkánský klášter s kostelem M. Magdaleny a kapličky křížové cesty z r. 1755 – 1762. Je tu i stánek s občerstvením a příjemné venkovní posezení. Pokračujte dál po červené cyklotrase.
Rozc. Kytínská louka: Asi po 400 m od tohoto rozcestí ve směru naší trasy dojedete k lesní restauraci. Můžete využít venkovního i vnitřního posezení a v příjemném prostředí doplnit zásoby. Pokračujte dál po červené cyklotrase.
Rozc. Na Soudném: Na tomto rozcestí odbočte vpravo po zelené turist. směr Halouny.
Halouny: Pokračujte po žluté turist. (asfaltová silnice) směr Zadní Třebáň.
Pozor, asi po 1 km odbočuje žlutá vlevo na polní cestu – nepřehlédnout !
Zadní Třebáň: U vlakového nádraží po lávce přes Berounku – žlutá turist.
Pozor, po lávce je zákaz jízdy na kole – nutno kolo vést, hrozí pokuta.
Hlásná Třebáň: Zde je možnost občerstvení v několika restauracích. Cesta pokračuje dál po žluté turist. směr Karlštejn. Asi po 2 km následuje příkré, ale krátké stoupání. Za odměnu se nám otevře krásný pohled na hrad Karlštejn.
Karlštejn: Hrad Karlštejn byl vystavěn v letech 1348 – 1357. Jeho zakladatelem byl český král a římský císař Karel IV. Hrad je národní kulturní památkou. V městečku pod hradem je Muzeum betlémů a Muzeum voskových figurin.
Pozor, po pěší zoně i na hrad platí zákaz jízdy na kole, který městská policie bedlivě hlídá.
Zpáteční cesta pokračuje lesní cestou do kopce po červené turist. směr Mořinka a Karlík.
Karlík: Po silnici do Dobřichovic.
Dobřichovice: Na místě tvrze byl v 16. století postaven zámek s kaplí, který byl po požáru v r. 1779 přestavěn barokně. Na konci srpna se tu konají vinařské slavnosti.
U mostu přes Berounku pokračovat dál podél levého břehu řeky do Černošic.
Černošice: Po výjezdu z chatové osady na silnici odbočte vpravo, dál po cyklotrase č. 3 k vlakovému nádraží Černošice. U nádraží odbočte vpravo, přejeďte po lávce přes Berounku a dál po červené cyklotrase do Jíloviště.

Jiří Tvrdoň

Virtuální mapa trasy a soubory pro GPS: