Jednací řád obce Jíloviště

Zastupitelstvo obce Jíloviště se na svém 27. zasedání dne 24.11.2021 usneslo v souladu s ustanovením § 96 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) ve znění pozdějších předpisů, vydat jednací řád v tomto znění:

Čl. I.
Úvodní ustanovení

  1. Jednací řád zastupitelstva obce (dále též jen „zastupitelstvo“) upravuje přípravu, svolání a průběh a pravidla jednání zastupitelstva, přijímání usnesení a zabezpečování a kontroly jejich plnění a další záležitosti spojené s činností zastupitelstva v souladu se zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích“).
  2. V otázkách neupravených tímto jednacím řádem, popřípadě o dalších zásadách svého jednání, rozhoduje zastupitelstvo v mezích zákona o obcích.

 

Čl. II.
Základní pravomoci zastupitelstva

Pravomoci zastupitelstva obce jsou vymezeny a definovány zákonem o obcích, zejména v ust. §84, §85 zákona o obcích. Zastupitelstvo rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti. Ve věcech přenesené působnosti rozhoduje zastupitelstvo jen, stanoví-li tak zákon.

 

Čl. III.
Svolání zastupitelstva obce

  1. Zastupitelstvo se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za 3 měsíce, pokud z důvodu nouzového stavu či jiné mimořádné události není stanoveno či doporučeno jinak.  Zasedání zastupitelstva se konají v územním obvodu obce. Zasedání zastupitelstva svolává starosta obce (dále jen „starosta“), a to nejpozději 7 kalendářních dní před jednáním zastupitelstva obce.
  2. Starosta je povinen svolat zasedání zastupitelstva obce, požádá-li o to alespoň jedna třetina členů zastupitelstva nebo hejtman kraje. Zasedání zastupitelstva se koná nejpozději do 21 dnů ode dne, kdy byla žádost doručena obecnímu úřadu (§92 zákona o obcích).
  3. Nesvolá-li starosta zasedání zastupitelstva podle bodu 1. nebo 2., učiní tak místostarosta, popřípadě jiný člen zastupitelstva.
  4. Svolavatel zastupitelstva dle bodu 1-3 tohoto článku jednacího řádu je povinen o svolání zastupitelstva včas informovat obecní úřad tak, aby obecní úřad mohl doručit členům zastupitelstva nejméně 7 dnů před konáním zasedání zastupitelstva obce informaci o jeho konám, a to včetně podkladů k projednávaným bodům jednám zastupitelstva (elektronické podklady, případně na vyžádání listinné podklady).
  5. Obecní úřad zveřejní informaci o době, místě a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva (dle bodu 1 až 3 tohoto článku jednacího řádu) alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva, a to na úřední desce a na webových stránkách obec příp. zvolí další vhodný způsob informování veřejnosti (nástěnky, facebook aj.).

Čl. IV.
Příprava zasedání zastupitelstva

  1. Přípravu zasedání zastupitelstva organizuje starosta (popř. místostarosta) ve spolupráci s obecním úřadem.
  2. Datum, čas a místo konání zasedání zastupitelstva stanovuje svolavatel (obvykle starosta).
  3. Svolavatel (obvykle starosta) navrhuje program zasedání zastupitelstva a určuje odpovědnost za zpracování a předložení odborných podkladů pro zasedání zastupitelstva.
  4. Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání zastupitelstva mají jeho členové a výbory.
  5. Návrhy na projednání v zastupitelstvu se podávají v písemné formě elektronicky, případně v listinné podobě prostřednictvím podatelny obecního úřadu tak, aby byly obecnímu úřadu doručeny nejpozději 10 dnů před zasedáním zastupitelstva, na kterém mají být projednány. O zařazení návrhů podaných v pozdější lhůtě rozhodne zastupitelstvo v úvodu příslušného zasedání.
  6. Návrhy na projednání v zastupitelstvu musí obsahovat stručnou důvodovou zprávu, konkrétní návrh usnesení a rámcovou informaci o povaze předkládané problematiky, na jejímž základě lze dospět ke konkrétnímu rozhodnutí zastupitele při jeho hlasování o návrhu příslušného usnesení.
  7. Podkladové materiály pro jednání zastupitelstva se jednotlivým zastupitelům rozesílají elektronicky, a to nejpozději 5 dní před příslušným zasedáním. Podkladové materiály si lze od obecního úřadu vyžádat rovněž v listinné podobě.

 

Čl. V.
Práva a povinnosti členů zastupitelstva

  1. Člen zastupitelstva je povinen zúčastňovat se zasedání zastupitelstva, popřípadě zasedání jiných orgánů obce, je-li jejich členem, plnit úkoly, které mu tyto orgány uloží, hájit zájmy občanů obce a jednat a vystupovat tak, aby nebyla ohrožena vážnost jeho funkce.
  2. Člen zastupitelstva oznamuje svoji neúčast na zasedání zastupitelstva starostovi. Pozdní příchod či předčasný odchod ze zasedání zastupitelstva oznamuje zastupitel předsedajícímu zasedání a současně o této skutečnosti uvědomuje zapisovatele.
  3. Účast na zasedání zastupitelstva stvrzují zastupitelé svým podpisem na prezenční listině, do níž se zaznamenává rovněž přesný čas pozdního příchodu a předčasného odchodu zastupitelů ze zasedání (zejména s ohledem na jejich přítomnost při hlasování o jednotlivých návrzích usnesení) Prezenční listina je nedílnou součástí zápisu ze zasedání zastupitelstva.
  4. Člen zastupitelstva, u něhož skutečnosti nasvědčují, že by jeho podíl na projednávání a rozhodování určité záležitosti v orgánech obce mohl znamenat výhodu nebo újmu pro něj samotného nebo osobu blízkou, pro fyzickou nebo právnickou osobu, kterou zastupuje na základě zákona nebo plné moci (střet zájmů), je povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání orgánu obce, který má danou záležitost projednávat. Oznámení je vždy součástí zápisu ze zasedání zastupitelstva. Člen zastupitelstva, jenž učinil výše uvedené oznámení o střetu zájmů, hlasuje v dotčené věci bez omezení.
  5. Člen zastupitelstva má při výkonu své funkce právo vznášet dotazy, připomínky a podněty na starostu, na předsedy výborů, na statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem je obec, a na vedoucí příspěvkových organizací a organizačních složek, které obec založila nebo zřídila. Člen zastupitelstva má při výkonu své funkce právo požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace o skutečnostech, které souvisejí s výkonem jejich funkce.
  6. Podněty dle čl. V. odst. 5, které nelze vyřídit bezprostředně na místě, budou vyřízeny písemně do 30 dnů.

Čl. VI.
Průběh zasedání zastupitelstva

  1. Zasedání zastupitelstva řídí starosta, popřípadě místostarosta či jiný člen zastupitelstva (dále jen „předsedající“).
  2. Zasedání zastupitelstva jsou veřejná.
  3. Zastupitelstvo je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů. 
  4. Předsedající zahájí zasedání zastupitelstva nejpozději 20 minut po stanoveném začátku zasedání. Není-li při zahájení jednání zastupitelstva nebo v jeho průběhu přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva, ukončí předsedající zasedání zastupitelstva. Do 15 dnů se koná jeho náhradní zasedání.
  5. V úvodu zasedání předsedající konstatuje usnášeníschopnost zastupitelstva a navrhne schválení programu zasedání. Předsedající dále určí zapisovatele a předloží zastupitelstvu návrh na volbu dvou ověřovatelů zápisu z řad členů zastupitelstva. Předsedající seznámí přítomné s rámcovou zprávou o činnosti orgánů obce a o plnění úkolů vyplývajících z usnesení přijatých na posledním zasedání zastupitelstva, případně o vyřízení dotazů či podnětů z tohoto zasedání.
  6. O zařazení návrhů na pořad jednání přednesených v průběhu zasedání zastupitelstva rozhodne zastupitelstvo.
  7. Jednotlivé body programu před jejich projednáním stručně uvede předsedající, případně předkladatel.
  8. Před zahájením rozpravy umožní předsedající zástupcům výborů seznámit zastupitelstvo se stanovisky výborů k projednávané problematice.

Rozprava
9. Předsedající uděluje, popřípadě odnímá slovo všem vystupujícím. 
10. Předsedající důsledně dbá na věcný průběh a pracovní charakter zasedání.
11. Do rozpravy se zastupitelé i ostatní účastníci zasedání přihlašují viditelným zvednutím ruky. Přihlásit se o slovo lze pouze před ukončením rozpravy.
12. Předsedající udělí postupně slovo všem přihlášeným členům zastupitelstva, a to v pořadí, v plném se přihlásili o slovo. Přednostně může předsedající udělit slovo předkladateli návrhu projednávaného bodu programu.
13. Osobám přihlášeným do rozpravy na základě oprávnění dle § 16, § 17 a § 36 zákona o obcích udělí předsedající slovo po skončení vystoupení posledního z přihlášených dle čl. VI. odst. 12, a  to v pořadí, v jakém se přihlásili o slovo.
14. Požádá-li na zasedání zastupitelstva o slovo člen vlády nebo jím určený zástupce, senátor, poslanec, nebo zástupce orgánů kraje, musí mu být uděleno.
15. Se souhlasem předsedajícího mohou na zasedání zastupitelstva vystoupit i osoby v jednacím řádu neuvedené, nerozhodne-li v konkrétním případě zastupitelstvo jinak.
16. Zastupitelé se mohou kdykoliv přihlásit o slovo s technickou poznámkou, je-li jejím obsahem upozornění na porušení právních předpisů, jednacího řádu či jiných procedurálních pravidel. Zastupiteli s technickou poznámkou je uděleno přednostní právo na vystoupení ihned po dokončení právě probíhajícího projevu.
17. Zastupitelstvo může pro jednotlivé body programu, případně celé zasedání schválit omezující opatření spočívající ve stanovení maximálního počtu vystoupení téhož řečníka k témuž bodu  programu, stejně tak jako stanovit maximální možný časový rozsah (délku trvání) jednotlivých vystoupení.
18. Ukončení rozpravy může navrhnout kterýkoliv člen zastupitelstva. O návrhu na ukončení rozpravy se hlasuje ihned bez rozpravy. V případě schválení návrhu na ukončení rozpravy bude  umožněno vystoupit všem, kdo byli do rozpravy přihlášeni před podáním návrhu na její ukončení.

Hlasování a usnesení
19. Zastupitelstvo rozhoduje hlasováním. K platnému přijetí usnesení zastupitelstva, rozhodnutí nebo volbě je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva, nestanoví-li v
daném případě zvláštní právní předpis jinak. Před každým hlasováním předsedající vždy ověřuje aktuální usnášeníschopnost zastupitelstva. Zjištěný údaj se uvede v zápisu ze zasedání  zastupitelstva.
20. Před zahájením hlasování předsedající seznámí zastupitelstvo s předmětem hlasování a přečte doslovné znění navrhovaného usnesení.
21. Zastupitelstvo hlasuje zpravidla veřejně, nestanoví-li zákon jinak. O návrhu hlasovat tajně rozhoduje v každém jednotlivém případě zastupitelstvo bez rozpravy.
22. Každý člen zastupitelstva hlasuje o předloženém návrhu osobně, v souladu se slibem zastupitele.
23. Hlasování se provádí viditelným zvednutím ruky.
24. V průběhu hlasování může zastupitel hlasovat „PRO“ návrh, ,,PROTI“ návrhu, případně se „ZDRŽET“ hlasování. Veškeré údaje o všech hlasováních všech zastupitelů se zaznamenávají do        zápisu ze zasedání zastupitelstva.
25. Předkladatel návrhu usnesení je povinen dbát o maximální stručnost, věcnost, určitost a srozumitelnost předkládaného návrhu.
26. V případě předložení doplňujících návrhů, pozměňujících návrhů či protinávrhů (dále jen „alternativní návrhy“) hlasuje zastupitelstvo nejprve o těchto alternativních návrzích. Bylo-li alternativních návrhů předloženo více, hlasuje o nich zastupitelstvo v opačném pořadí, než v jakém byly podány.
27. Konečná formulace usnesení zastupitelstva musí vždy obsahově odpovídat výsledkům jednání zastupitelstva.

 

Čl. VII.
Nerušený průběh zasedání, pořádková opatření

  1. Nikdo nesmí rušit průběh zasedání zastupitelstva. Osoby, které svým jednáním hrubě narušují řádný průběh zasedání zastupitelstva a které nereagují na výzvu předsedajícího k nápravě, může předsedající vykázat ze zasedací místnosti.
  2. V průběhu zasedání zastupitelstva uděluje a odnímá slovo všem vystupujícím předsedající. Předsedající odnímá slovo vystupujícím zejména tehdy, ujímají-li se slova svévolně, odchylují-li se zcela od tématu, překračují-li vymezený čas pro svá vystoupení, porušují-li obsahem svých vystoupení právní řád České republiky či tento jednací řád, popřípadě, má-li obsah jejich vystoupení vulgární charakter.

 

Čl. VIII.
Ukončení zasedání zastupitelstva

  1. Byl-li pořad jednání probíhajícího zasedání zastupitelstva zcela vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo, ukončí předsedající zasedání zastupitelstva.
  2. Předsedající rovněž ukončí zasedání zastupitelstva, není-li v době jeho zahájení či v jeho průběhu přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva, nebo z jiných závažných důvodů, zejména kdyby nastaly skutečnosti znemožňující nerušené jednání zastupitelstva. Dojde-li z těchto důvodů ke skončení zasedání, bude svoláno znovu nejpozději do 15 dnů.

 

Čl. IX.
Výbory

  1. Zastupitelstvo zřizuje výbory jako své iniciativní a kontrolní orgány. Svá stanoviska a návrhy předkládají výbory zastupitelstvu.
  2. V souladu s § 117, odst. 2 zákona o obcích zřizuje zastupitelstvo povinně finanční a kontrolní výbor.
  3. Finanční a kontrolní výbory jsou nejméně tříčlenné. Jejich členy nemohou být starosta, místostarosta, ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu.
  4. Finanční výbor provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce a plní další úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo.
  5. Kontrolní výbor kontroluje plnění usnesení zastupitelstva, dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti a plní další kontrolní
    úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo.
  6. O provedené kontrole výbor vyhotovuje zápis, v němž uvede zejména předmět kontroly, zjištěné nedostatky a návrhy opatření směřující k jejich odstranění. Zápis podepisuje kontrolu provádějící člen výboru a osoba, jejíž činnosti se kontrola týká.
  7. Výbor předkládá kontrolní zápis zastupitelstvu. K zápisu připojí vyjádření orgánu, popřípadě osob, jejichž činnosti se kontrola týká.

 

Čl. X.
Zápis ze zasedání zastupitelstva

  1. 1. O průběhu zasedání zastupitelstva se pořizuje zápis, který podepisuje starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé.
  2. 2. Do zápisu ze zasedání zastupitelstva se uvede:
    1. datum a místo zasedání
    2. skutečnost, zda bude pořizován audiovizuální záznam z jednání
    3. přesný čas zahájení a přesný čas ukončení zasedání
    4. totožnost předsedajícího
    5. totožnost zapisovatele
    6. totožnost ověřovatelů zápisu
    7. počet přítomných členů zastupitelstva (včetně všech změn během zasedání)
    8. totožnost omluvených a neomluvených členů zastupitelstva
    9. schválený program jednání zastupitelstva
    10. stručný průběh rozpravy včetně základní informace o vystupujících
    11. kompletní výčet podaných návrhů na usnesení
    12. průběh a výsledky hlasování
    13. schválená znění všech přijatých usnesení včetně jejich číselných označení
    14. výčet všech oznámení o střetu zájmů
    15. datum pořízení zápisu.
  3. 3. Zápis ze zasedání zastupitelstva se vyhotovuje nejpozději do 10 dnů po skončení zasedání a je uložen na obecním úřadu k nahlédnutí. Zápis je v zákonem požadované úpravě také k dispozici na webových stránkách obce. Nedílnou součástí zápisu je prezenční listina z příslušného zasedání zastupitelstva. Samostatnou přílohou zápisu je rovněž obecním úřadem zveřejněná informace o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva s vyznačením data zveřejnění na elektronické úřední desce přístupné z webových stránek obce, stejně tak jako data jejího následného sejmutí.
  4. 4. Ze zasedání zastupitelstva se může pořídit audiovizuální záznam a to pro potřeby zapisovatele, který je obecní úřad povinen evidovat a uchovávat alespoň do doby vyhotovení a ověření zápisu z jednání zastupitelstva. Pokud bude takovýto záznam pořizován předsedající v úvodu zasedání upozorní na tuto skutečnost.
    5. O případných námitkách členů zastupitelstva (popř. ověřovatelů zápisu) proti zápisu ze zasedání zastupitelstva rozhodne na svém nejbližším zasedá1ú zastupitelstvo.
  5.  
  6.  

Čl. XI.
Kontrola plnění usnesení zastupitelstva

Kontrolu plnění usnesení zastupitelstva zabezpečuje kontrolní výbor. Písemnou výstupní zprávu o své činnosti podává kontrolní výbor pravidelně zastupitelstvu na každém jeho zasedání.

 

Čl. XII.
Závěrečná ustanovení

  1. Nastane-li v průběhu zasedání zastupitelstva situace, která není upravena platným právním řádem ani jednacím řádem, rozhodne o způsobu jejího řešení zastupitelstvo.
  2. Od postupu stanoveného jednacím řádem se zastupitelstvo může odchýlit, jsou-li splněny podmínky obecné zákonnosti a byl-li takový postup schválen nadpoloviční většinou hlasů všech členů zastupitelstva či faktickým jednáním zastupitelstva bez uplatnění námitek člena zastupitelstva. Platnost a účinnost jednacího řádu tím není dotčena.
  3. Změny jednacího řádu provádí zastupitelstvo města zrušením původního a schválením nového usnesení.
  4. Tento jednací řád schválilo zastupitelstvo usnesením číslo 2d/27 /2021 na svém 27. zasedání dne 24.11.2021.
  5. Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem schválení zastupitelstvem obce. Tímto dnem se ruší jednací řád schválený dne 27.06.2013 na 27. zasedání zastupitelstva obce Jíloviště.

 

Ing Vladimír dlouhý
starosta obce Jíloviště

RNDr. Jana Malá
místostarostka