Trasa č.1 – Na Kazín

Na Kazín

• Základní informace:
  • Vzdálenost: 8 km
  • Délka okruhu: 2 – 4 hod.
  • Typ vycházky: jednoduchá
  • Typ cesty: lesní turistická cesta značená
  • Způsob značení: modrá turistická značka

Průvodce trasou:

Z Jíloviště od obecního úřadu jdeme po modré turistické značce směrem k podjezdu dálnice. Dále pokračujeme podél zahradnictví cestou rovně k lesu, postupně sestupujeme do údolí potůčku, který ústí do řeky Berounky přímo na úpatí skalního masivu kopce Kazín (skalní ostroh (233 m n. m.) na pravém břehu řeky Berounky).

Od ústí potoka můžeme po vyšlapané cestičce vpravo podél malé chatičky vystoupat na původní hradiště Kazín. (Název pochází z lidové legendy, která tomuto místu přiřadila sídlo Krokovy dcery Kazi. Kronikáři a historikové jako Kosmas, Dalimil, Václav Hájek z Libočan či Daniel Adam z Veleslavína se o tuto hypotézu přeli. Archeolog Jan Axamit při výzkumu v roce 1916 určil opevnění na Kazíně jako středověkou tvrz. Nalezeny byly rovněž stopy staršího neolitického osídlení (pozdní doba kamenná) a halštatského hradiště ze starší doby železné. Slovanské hradiště zde podle výzkumů nikdy nebylo.)

Z Kazína je zajímavý výhled na údolí řeky Berounky a na osadu Dolní Mokropsy na protějším břehu. Vrátíme se k ústí potoka a pokračujeme podél skalního masivu nad řekou Berounkou k chatové osadě Kazín. Zde je možné využít letní zahradní restaurace a dětského hřiště.

Po modré turistické značce pak začínáme stoupat zpět chatovou osadou směrem k Cukráku. Nad chatovou osadou je možné se opět po vyšlapané lesní cestě podívat k hradišti Kazín a vrátit se zpět na modrou turistickou značku. Po ní postupně stoupáme až na kopec Kopanina (411 m n.m.), na jehož vrcholu stojí známý vysílač Cukrák.

Příjemným klesáním se pak vracíme zpět do obce Jíloviště.